Verksamhetsbesök på Barkarbyskolan och i Barkarbystaden!

Den 15 oktober 2012 besökte ordföranden i Utbildningsnämnden Emma Feldman, riksdagsledamöterna Isabella Jernbeck, Karl Sigfrid och Edip Noyan samt de politiske sekreterarna Isabelle Zachrisson och Emilie Wiklund Barkarbyskolan.

Vi började med en introduktion av skolan tillsammans med Barkarbyskolans rektor Britt Engman och de biträdande rektorerna Rickard Ernfors och Owe Larsson för att sedan ges tillfälle att träffa en del av lärarna. Vi fick även möjlighet att besöka några lektioner, både i förskolan och i grundskolan, och berätta lite kring vad vi arbetar med och svara på eventuella frågor. Besöket avslutades med lunch tillsammans med rektorerna och eleverna i skolmatsalen.

Efter lunchen besökte vi Barkarbystaden tillsammans med kommunens stadsarkitekt Anders C Eriksson som berättade om utvecklingen av området och visade planbeskrivningar och gestaltningsprogram.

Från vänster: Isabelle Zachrisson, Karl Sigfrid, Emilie Wiklund, Isabella Jernbeck, Anders C. Eriksson och Edip Noyan.

Vi diskuterade Järfälla som ett av de hetaste tillväxtområdena i Stockholmsregionen tillsammans med befolkningsprognoser och goda förutsättningar för jobb, utbildning och forskning. Vi pratade även om riksintressen, värdefull tillväxt, hållbar utveckling och självfallet infrastruktur. Det sistnämnda i form av förbifarten, Mälarbanans utbyggnad och en eventuell spårförbindelse till Barkarbystaden.

Det var många intressanta frågeställningar och synpunkter som lyftes och vi var alla helt eniga om Järfällas möjligheter och förutsättningar att fortsätta vara ett ”Järfälla för alla”!

Besöket i Barkarbystaden avslutades självklart med en promenad till temalekplatsen på Flottiljområdet som är utformad med inspiration från flyget och är komplett med landningsbanor, flygtorn, tankstation och fjäderflygplan. Isabella Jernbeck passade givetvis på att provåka linbanan medan Isabelle Zachrisson provhoppade studsmattorna.

Isabelle Zachrisson provhoppar studsmattorna.

Isabella Jernbeck provåker linbanan.