Uteserveringarna är räddade

Efter hård kritik från den borgliga oppositionen har Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet bestämt sig för att inte höja avgifterna för uteserveringar i Järfälla. Det var under det senaste kommunstyrelsemötet som den borgliga oppositionen satte stopp för koalitionens föreslagna avgiftshöjning. Höjningen hade inneburit kraftigt ökade kostnader för Järfällas restaurangägare, något som skulle göra mer skada än nytta enligt Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna.

– En fördubbling av avgiften hade varit fel väg att gå, vi vill att utelivet ska bli bättre i Järfälla. Järfälla behöver fler platser där man kan njuta av solen, inte färre, säger Cecilia Löfgreen, oppositionsråd (M)

– Restauranger och uteserveringar gör vår kommun blir mer attraktiv att bo och leva i, det ska vi ha i åtanke när Järfälla växer, säger Nikoletta Jozsa, gruppledare (L)

I samma ärende hade man också förslagit att ta ut en avgift av föreningar som ägnar sig åt julgransförsäljning. Även det förslaget föll efter att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartet valde att gå på den borgliga oppositionens förslag efter politiskt taktiserande.

– Förslaget i sig var löjligt, intäkterna från avgiften på föreningarna hade varit så små för kommunens del samtidigt som avgiften kunde ha slagit hårt mot föreningslivet, avslutar Lennart Nilsson, gruppledare (KD)

Ärendet kommer att beslutas i kommunfullmäktige.