Miljöstipendium till UF-företag från HTS-gymnasiet!

UF-företaget Water4Water, som består av fem ambitiösa ungdomar på Handels- och administrationsprogrammet  på HTS-gymnasiet, har tilldelats miljöstipendium.

Motiveringen löd:

“Water 4 Water UF har med sin affärsidé haft ambitionen att skapa ett miljötänk för en hållbar framtid. De har visat en vilja att göra skillnad för människor i utsatta länder där rent vatten är lyx.”

Eleverna har under sitt sista är på gymnasiet startat, drivit och även avvecklat ett eget företag. Arbetet har bl.a.  inneburit att skapa affärsplaner, inköp och försäljning, ekonomi, personal och marknadsföring.

Water4Water har också deltagit vid i flera mässor, bl.a. på Stockholmsmässan där UF-företag från hela Stockholm deltog och de ställde också ut på Entreprenörsmässan i Jakobsbergs centrum som invigdes av Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen.

Elevernas affärsidé har ett klart miljötänk som nu belönats under högtidliga former på den årliga studentlunchen med mösspåtagning som anordnas på HTS-gymnasiet. Det var verkligt glada tjejer som förutom en check också fick varsitt diplom samt en blomma. Blommorna kommer från Kallhälls Blomsterhandel, vars ägare Kaj Skoglund ligger bakom stipendiet.

Läs mer om Miljöstipendiet och Water4Water här!

Water4Water. Foto: Mikael Nasberg