Invigning av skulpturen "Pojken"!

Invigning av “Pojken”

Torsdagen den 23 maj invigdes skulpturen “Pojken” i Jakobsbergs centrum. Skulpturen är gjord av konstnären Lars Nilsson och är första steget i ”Konstnedslaget i Järfälla” – en ambition att årligen berika Järfälla med ny samtida konst av högsta kvalitet. Bakom initiativet står Liljevalchs, HSB Norra Stor-Stockholm och Järfälla kommun. ”Pojken” är utvald av en särskild jury och donerad av HSB till kommunen.

Vid avtäckningen medverkade Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs och Stockholms konst, konstnären Lars Nilsson, Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen samt representanter för Järfälla kommun och HSB Norra Stor-Stockholm.

Konstnären Lars Nilsson bor i Stockholm och har ett otal utställningar bakom sig världen över. Hans verk har ofta kretsat kring utsatthet och som få har han satt lupp kring den svåra konsten att vara människa. Om sitt verk ”Pojken” skriver han:

”Det står en pojke på Jakobsbergs torg, kan väl vara tolv kanske, i ärggrön brons. Han är mycket realistiskt skulpterad, som man skulpterade i början av artonhundratalet – nyklassicism, men det är något som inte stämmer – kortbyxorna och hållningen vilka förlänar skulpturen med en tidsmässig ambivalens. Fyrtio eller femtiotal kanske, en tid som i skuggan av det stora kriget någon annanstans kan te sig oskuldsfull i vår tid. Man får en känsla av sommar med oändlig förhoppning inför framtiden. Pojken har dock frusits i sin position och står som förstelnad inför något – men vad, där han häpet blickar upp mot taket på ett hyreskomplex. Jag tycker om tanken att han skulle ha kunnat stå där innan torget fanns och samtidigt kommenterar något som ännu inte hänt.”

Pojken – eller “Jakob” som han nu kommit att kallas av Järfällas ungdomar (för kopplingen till Jakobsberg) – har uppskattats väldigt mycket och under vissa dagar burit både olika tröjor, nattvandrarväst, hatt, keps och t.o.m. haft en ballong i handen.

“Jakob” i keps och nattvandrarväst.
Jakob tillsammans med nattvandrare.
Jakob tillsammans med Folkpartiets gruppledare Lars Bergstig.
Jakob med ballong.
Jakob på lördagskvällen