Första spadtaget för ICA:s köpkvarter i Barkarbystaden!

Foto: ICA

Den 22 november tog kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen, tillsammans med ICA:s koncernchef Per Strömberg och Peabs koncernchef Jan Johansson, det första spadtaget för ICA Fastigheters köpkvarter i Barkarbystaden. På plats fanns även kommunalrådet Emma Feldman, politiska sekreteraren Rasmus Törnblom och flera tjänstemän från kommunen.

ICA:s koncernchef Per Strömberg talar.

Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen.

Förutom en drygt 5000 kvm stor saluhallsinspirerad ICA-butik så kommer det att byggas ytterligare 10 000 kvm handelsyta på en plats som ICA Fastigheter Sverige AB:s VD, Michael Johansson, framhåller är ett av Sveriges mest attraktiva lägen. Med ett strategiskt och kommunikationsnära läge, i anslutning till framtida Stockholm väst, kommer köpkvarteret att ligga mitt i hjärtat av Barkarbystaden.

Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen tar första "spadtaget".
Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen tar första “spadtaget”.

Målet är bygga energieffektivt och hela köpkvarteret kommer att certifieras enligt kraven för Miljöbyggnad. Byggmetoderna är ännu inte fastställda men man tittar bl.a. på lösningar med solceller på taket och behovsstyrd belysning till minskade drifttider. ICA-butiken kommer lyfta fram bra miljöval inom hela sortimentet och får moderna lösningar för energiförbrukning och avfallshantering. Köpkvarteret beräknas stå klart under våren 2014.

Kommundirektören Elisabeth Särenfors och planeringsarkitekten Mikael Åklint fanns på plats.

ICA:s gestaltningsbilder.