Fler sommarjobb än på många år i Järfälla

Moderaternas jobbpolitik ger resultat. Halverade arbetsgivaravgifter för ungdomar, mer i plånboken för människor med små och vanliga inkomster och avdrag i tjänstesektorn är några exempel på regeringens satsningar som skapat fler jobb för ungdomar.

Antalet sommarjobb i Järfälla ser ut att bli fler än på många år. Nästan 200 fler sommarjobb har rapporterats in till arbetsförmedlingen i år jämfört med i fjol. Samtidigt har antalet tillgängliga jobb på arbetsförmedlingen ökat med 50 % under samma period. Många jobb förmedlas dessutom inte via arbetsförmedlingen och det är rimligt att anta att även dessa har ökat. Utöver detta anställer kommunen 120 ungdomar under sommaren för att kunna höja servicen och kvalitén på kommunens verksamheter.

– De positiva siffrorna från arbetsförmedlingen är glädjande men fortfarande finns mycket mer att göra. Det viktigaste vi kan göra är att ge våra ungdomar en bra utbildning som leder till anställningsbarhet. Där måste arbetet bli bättre när det kommer till att bygga kontakter med arbetsmarknaden och hjälpa elever som halkar efter, kommenterar kommunstyrelsens ordförande Eva Lennström (M).