Filmpremiär "En liten film om kvinnan"!

På internationella kvinnodagen den 8 mars hade kortfilmen “En liten film om kvinnan” premiär i Folkets hus i Kallhäll.

Filmpremiären invigdes av kommunalrådet Emma Feldman. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Lennart Nilsson fanns också på plats.

Filmen är gjort av sju kvinnor på Kallhälls mötesplats födda mellan 1910 och 1950 och har producerats tillsammans med Projekt- och handledare är Stanislaw Przybylski, som är konstfacksutbildad animatör. Filmen är baserad på kvinnornas egna livserfarenheter och projektets syfte har varit att engagera äldre personer i arbete med animerad film och bildberättande.

Filmprojektet är ett samarbete mellan Järfällas kultur med ekonomiskt stöd från Kultur i värden (SLL). Syftet är att främja äldre personers eget skapande och berättande i filmform. Filmen är animerad i en så kallad cut-out teknik med klippta dockor av foto, tyg och papper och har tagit ca en halvår att färdigställa.

För att se filmen klicka här!

Foto: Mikael Nasberg
Filmskaparna