Beslut om tunnelbana till Barkarby och 14 000 nya bostäder!

Vid gårdagens sammanträde med kommunfullmäktige beslutades att godkänna avtalet om utbyggd tunnelbana till Barkarby och 14 000 nya bostäder i kommunen. Tunnelbaneutbyggnaden blir Järfällas viktigaste utvecklingsprojekt de kommande åren.

Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Löfgreen var först ut i debatten med att yrka bifall till förslaget om att att godkänna tunnelbaneavtalet.

Som vi berättat om tidigare här på bloggen så undertecknade parterna i Stockholmsförhandlingen i januari avtalet om utbyggnad av tunnelbanan och ökat bostadsbyggande. En förutsättning för att avtalet skulle bli giltigt var att alla parter i Stockholmsförhandlingen fattade formella beslut om respektive avtal. I Järfälla klubbades avtalet i kommunfullmäktige igår den 3 mars.

Avtalet innebär att tunnelbanan från Akalla förlängs till Barkarby station via Barkarbystaden. Samtidigt ska Järfälla bygga minst 14 000 nya bostäder fram till 2030. Järfälla kommuns medfinansiering av tunnelbanan är beräknad till 800 miljoner kronor som finansieras genom markförsäljning. I avtalet ingår även att Järfälla kommun tar över försvarets mark i området. På så sätt finns det plats för ännu fler bostäder.

– Tunnelbaneutbyggnaden blir Järfällas viktigaste utvecklingsprojekt de kommande åren.  Att Barkarby station kan utvecklas till Stockholm Väst med pendeltåg, regionaltåg, bussar och tunnelbana gör Järfälla till en superpunkt i norra Stockholm. Dessutom kommer 14 000 nya bostäder att byggas i Järfälla till följd av tunnelbaneutbyggnaden, säger Cecilia Löfgreen kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Mer information om tunnelbanans utbyggnad hittar du här och information om Stockholmsförhandlingen hittar du här.