Krafttag för trygghet i Barkarbystaden

Natten mellan den 22 och 23 november utsattes Elgiganten i Barkarbystaden för en smash and grab-kupp, vid samma tillfälle sattes också en bil i brand utanför Flottiljens äldreboende.  Grov brottslighet är tyvärr inget nytt i Barkarbystaden, men detta är ännu ett steg i en oroande utveckling.

Enligt uppgifter från Polisen är de oroade över Barkarbystadens utveckling och har vid upprepade tillfällen informerar Järfälla kommun om utvecklingen. Man ser även tendenser till kopplingar mellan Barkarbystaden och den ökade frekvensen av brott mot handelsplatsen.

– Denna trend måste brytas, det behövs krafttag för trygghet i Barkarbystaden och Barkarby handelsplats. Här har Moderaterna konkreta förslag som behöver påbörjas direkt, säger Cecilia Löfgreen, oppositionsråd (M).

Moderaterna kräver nu krafttag från kommunen och föreslår ett fyra punkts program för att på kort- och långsikt öka tryggheten.

• Kommunens ska omgående arrangera ett möte tillsammans med polisen för handlarna i Barkarbystaden och Barkarby handelsplats för att diskutera gemensamma insatser och åtgärder.
  • Genast genomföra motsvarande möte för de boende i Barkarbystaden med information ifrån kommunen och polisen.
  • Hyr in väktare som vid utvalda tider kan förstärka trygghetsskapande närvaro i Barkarbystaden.
  • Utvärdera samhällsbyggnationen av Barkarbystaden så att vi fortsättningsvis kan bygga en tryggare stadsdel.

– Vi behöver vara ödmjuka över misstag som tidigare kan ha gjorts, även om beslut skett i nästan politisk enlighet. Nu krävs att vi samlar oss politiskt för att bygga med långsiktig kvalitet. Det innebär också at Socialdemokraterna behöver skaffa andra målsättningar än att bygga mest. Det är allvar nu., säger Cecilia Löfgreen, oppositionsråd (M).

– Vi vill att Barkarbystaden ska vara en trygg och snygg plats, då krävs krafttag både på kort och lång sikt. Idag kan vi hyra in väktare för att öka tryggheten och långsiktigt behöver vi utvärdera hur vi kan bygga tryggare, säger Cecilia Löfgreen, oppositionsråd (M).